Estrogenová dominance

Estrogenová dominance

Estrogen ženy potřebují nejen pro udržení svojí ženskosti, ale i hustoty kostí, pozitivní nálady a zdravé hladiny cholesterolu. Příliš mnoho estrogenu je však problém! Neplatí, že čím více estrogenů, tím se stanete „super-ženou“. Zde více, než kdy jindy platí, že nejdůležitější je rovnováha.

Čím dál více žen bojuje s příliš vysokými hladinami estrogenu v těle. Tento stav nese název estrogenová dominance a způsobuje hormonální nerovnováhu, která může vést k mnoha nepříjemným příznakům. Mnohem častěji je estrogenová dominance diagnostikována u žen, ale může postihnout i muže. Obnovení a udržení hormonální rovnováhy je životně důležité, protože zvýšené hladiny estrogenu jsou rizikovým faktorem pro rakovinu prsu, vaječníků a dělohy u žen a rakovinu prostaty a prsu u mužů. 

Některé z nejčastějších příznaků estrogenové dominance jsou: 

  • nepravidelný menstruační cyklus, silné menstruační krvácení se sraženinami, zkracující se menstruační cyklus
  • přibírání na váze, především v oblasti břicha a obtížné hubnutí, zadržování vody v těle
  • úzkost, podrážděnost, deprese, rychlé změny nálad, pocit "mozkové mlhy" a poruchy paměti
  • pokles libida, poruchy plodnosti až neplodnost
  • nadýmání, zácpa a poruchy trávení
  • migrény
  • nespavost
  • padání vlasů, změny kůže, akné, ztráta elasticity kůže
  • zvýšená citlivost prsů, bolest prsů, cysty nebo fibroidy v prsech

U žen může estrogenní dominance vést k syndromu polycystických ovarií (PCOS), děložním myomům a dysfunkci štítné žlázy. Muži mohou také trpět zvětšenými prsy a sexuální dysfunkcí. Všechny tyto příznaky, kromě toho, že jsou nepříjemné a ovlivňují kvalitu života, zvyšují riziko pozdějšího rozvoje mnohem vážnějších stavů – rakoviny, onemocnění srdce a cév, obezity a cukrovky. 

Zabránit nebo zvrátit estrogenovou dominanci dokážete, pokud pochopíte, co ji způsobuje. Aby k této nerovnováze došlo, je buď příliš vysoký estrogen, nebo příliš nízké hormony, které ho vyrovnávají. U žen to znamená, že je příliš nízký progesteron; u mužů testosteron.

Můžete mít jistou genetickou predispozici k nadměrné tvorbě estrogenů, ale tento fakt samotný ke vzniku estrogenové dominance nestačí. Přispívá k ní mnoho dalších a závažnějších faktorů. Dobrou zprávou je, že existuje mnoho věcí, které můžete udělat pro snížení hladiny estrogenu nebo naopak zvýšení hladiny progesteronu tak, aby nastala rovnováha.

K hormonální nerovnováze dochází nejčastěji z těchto příčin:

Do naší hormonální rovnováhy jednak mohou zasahovat škodlivé endokrinní disruptory – uměle vyrobené sloučeniny, které narušují funkci estrogenu a dalších hormonů. Ty, které narušují funkce estrogenu označujeme za xenoestrogeny a nacházejí se například v produktech osobní péče a v čisticích prostředcích nebo herbicidech a pesticidech. Tyto sloučeniny negativně ovlivňují hormonální rovnováhu již v malých dávkách, protože mají daleko větší přilnavost k receptorům, a tím daleko silnější působení, zkuste si proto koupit přírodní čisticí prostředky a produkty osobní péče. 

Největší vliv na hladinu estrogenu má však estrogen, který se nachází v potravě, kterou jíme. Nevhodně vyráběné živočišné produkty, díky např. nevhodné skladbě krmiva a léků používaných u zvířat, kam patří zejména mléčné výrobky, kuřecí maso a vejce z klecových chovů a některé druhy ryb, obsahují vysoké množství hormonálních disruptorů. Lidé, kteří pravidelně jedí velké množství masa, jsou pak vystaveni vysokým hladinám těchto pohlavních xenosteroidů. Pokud máte příznaky dominance estrogenu, zvažte snížení nebo vyloučení příjmu živočišných produktů nebo alespoň dbejte na kvalitu jejich zdroje. Kvalitní živočišná bílkovina v přiměřeném množství je naopak důležitým zdrojem aminokyselin, které se podílí na detoxikaci a správně fungujícím metabolismu jater. Rovnováha v jídle je skvělý způsob, jak dostat vaše hormony zpět do rovnováhy!

Další důležitou strategií pro vyrovnání hladin estrogenu je prosté udržování zdravé tělesné hmotnosti. Vysoké hladiny estrogenu mohou bohužel způsobit, že tělo vytváří více tukových buněk, tuk následně produkuje více estrogenu a vzniká začarovaný kruh! Nadměrným působením estrogenů vzniká typická obezita ve středu těla a na stehnech, kde je u žen nejvíce estrogenních receptorů. Pro udržitelné hubnutí se zaměřte ve svém jídelníčku na čerstvé ovoce, zeleninu a výživné obiloviny, jako je quinoa a také na luštěniny. Jezte zdravé tuky z rostlinných potravin, jako je avokádo, tahini, chia semínka, vlašské ořechy, mandle, para ořechy, slunečnicová semínka nebo kokos. Tyto tuky obsahují na rozdíl od tuků z živočišných produktů vlákninu, která usnadňuje kontrolu nad hladem a podporuje hubnutí. Jezte hodně listové zeleniny, která pomáhá chránit zdraví jater.

Dobře fungující játra jsou totiž důležitá pro odbourávání estrogenů a pokud tyto detoxikační procesy nefungují správně, mohou vznikat rakovinotvorné metabolity. Brokolice, květák, kapusta, růžičková kapusta, zelí a zelí pak choi obsahují látky, z kterých se v našem těle tvoří sloučenina zvaná DIM – diindolylmethan, která podporuje správný metabolismus estrogenů a existují studie, které prokazují i její ochranné účinky před vznikem rakoviny. Stejnou sloučeninu můžete najít i ve formě potravinových doplňků, které jsou běžně dostupné a bezpečné. Důležité je také vyřadit alkohol, který nejen, že přetěžuje játra, ale také zvyšuje aktivitu enzymu aromatáza tvořícího estrogen. Správnou funkci detoxikačních enzymů podpoříte také dodáním jejich kofaktorů – vitamíny skupiny B, především B6, B9 a B12, hořčík a zinek.

Také naše střeva musí fungovat správně, aby se deaktivované estrogeny nevstřebávaly zpět do krevního oběhu. Zácpa, nepravidelná stolice a narušený střevní mikrobiom tak přispívají k estrogenové dominanci více, než jsme ochotné si připustit. Pro zdravý střevní mikrobiom je nutné mít v potravě dostatek vlákniny a synbiotik. Pokud vás problematika střevního mikrobiomu zajímá více, můžete si koupit ebook Zdravý mikrobiom, v kterém najdete podrobné informace o významu správné funkce střev pro naše zdraví a jak jí co nejlépe a nejzdravěji dosáhnout.

A v neposlední řadě také může pomoci s nastolením hormonální rovnováhy snížení hladiny stresu. Ve snaze čelit velkému stresu totiž vaše nadledviny neustále produkují stresové hormony, které by měly být využívány jen v krizových situacích. Neustálá připravenost organismu na „boj“ vyčerpává a můžete být následně unavená, zpomalená a vyčerpaná. Dochází k výkyvům hladiny krevního cukru i k poruchám trávení, takže váš organismus nedokáže řádně vstřebávat živiny. Vaječníky reagují tím, že se v zájmu přežití ‚vypnou‘, nedochází k ovulaci a tvorbě žlutého tělíska, čímž se netvoří progesteron. Ten umí dále tvořit pouze nadledviny, ty jsou však zaměstnány vaším stresem a nefungují dostatečně. Vzhledem ke špatným stravovacím návykům navíc zřejmě nedostáváte žádný progesteron ze stravy, a tudíž máte nedostatek progesteronu a převahu estrogenu. Zvažte proto aktivity, jako je meditace, dechová cvičení, jóga nebo procházka v přírodě. 

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů